getbiglogo_360x320

De bästa träningstipsen är gratis!

Här finner du tipsen som gör dig starkare, snabbare och friskare. Främst inom styrketräning och kondition. Vi skriver om träningsupplägg, utrustning, motivation, inspiration och kost. Vi vill göra det enkelt för dig att komma igång från otränad till hållbart hälsosam. Vi vill lära dig träna och äta rätt, inte kortsiktiga dieter eller krångliga träningsupplägg som funkar ett par veckor. Vi sticker hål på envisa myter och hjälper dig finna formen som fungerar i din vardag, för resten av ditt liv. Vi tycker om muskler, men vi vill inspirera med kunskap, inte med selfies. GetBig handlar om att växa, men inte bara i muskelmassa utan även som människa. Vi har påbörjat vår resa. Påbörja din.

VÅGAR DU ANTA EN UTMANING?

Utmana dig själv och andra genom att anta en utmaning idag!

Anlita rätt PT

I USA har varje större gym ett dussin tränare till kundernas förfogande. I Sverige har marknaden inte vuxit sig riktigt lika stark än men vi kan vänta oss att det blir allt vanligare. Om du själv funderar på att anlita en tränare bör du läsa vidare när vi delar med oss av tipsen som kan få dig att komma längre i din träning och undvika kostsamma misstag.

Läs mer

Var tidseffektiv med högintensiv intervallträning (HIIT)

Som de flesta vet är konditionsträning ett bra sätt att förbättra din kondition och undvika hälsoproblem. Regelbunden konditionsträning minskar bland annat risken för hjärt- och kärlsjukdomar och ger fördelar när det gäller blodsocker- och insulinsvar. Men måste du ge dig ut på timmeslånga distanspass för att uppnå önskad effekt? Inte nödvändigtvis. HIIT fungerar även för dig som är rädd om din massa.

Läs mer

Ta tag i simningen

Att ta tag i simningen och komma igång behöver inte vara särskilt besvärligt. Det behövs inte särskilt mycket utrustning och de flesta har en simhall på bekvämt avstånd. Men det kan ändå vara bra att vara förberedd innan du hoppar i på det djupa. Vi hjälper dig att ta tag i simningen.

Läs mer

Proteinköparens guide

Går du efter smaken, fränaste burken eller proteinet med lägst pris bör du läsa vår guide. Rätt val av proteinpulver kan nämligen ge dig mer muskelmassa. Eftersom det viktigaste och mest populära proteinpulvret består av vassle (whey), så kommer vi att fokusera på det i vår guide för proteinköparen.

Läs mer

Rätt temperatur på löprundan

Nu när det börjar bli kallt på löprundorna handlar det inte bara om att ta sig framåt utan också hålla värmen, bli av med den och effektivt transportera bort fukten. Det finns några sätt man kan göra det på, men den kanske vanligaste är lager-på-lager-principen. Nu har Decathlon tagit frågan på allvar med löpartröjan Kiprun Evolutiv.

Läs mer

Löparmage

Löpning är ett riktigt bra sätt att hålla kroppen i trim. Regelbunden motion gör att vi håller oss pigga och friska. Men när den mysiga löpturen i skogen på några sekunder förvandlas till en desperat jakt på en toalett känns de positiva effekterna ganska avlägsna. Om du någon gång har råkat ut för detta har du troligtvis drabbats av löparmage. Här får du tips på hur du kan göra ditt bästa för att undvika att det skiter sig.

Läs mer

Upptäck, förebygg och bli av med löparskador

En skadad löpare är en dålig löpare. Ibland går skador över fort men om de inte behandlas i tid eller på rätt sätt kan problemen bli långvariga med långa träningsuppehåll som följd. Vi hjälper dig förebygga, upptäcka och bli av med skadorna. Det allra bästa tipset är naturligtvis att undvika skadan från början.

Läs mer

Alternativ träning

För mycket av det goda kan ibland ställa till det och göra att vi inte kommer dit vi vill. Vi vill mer än vad kroppen klarar av och risken är att vi på sikt överbelastar kroppen och drar på oss skador som är svåra att bli av med. För att undvika detta men ändå få den träningsmängd som vi vill ha, fortsätta att utvecklas och växa gäller det att tänka utanför boxen. Gör plats i verktygslådan för alternativ träning.

Läs mer

Vattenlöpning

Vattenlöpning ett bra sätt att öka träningsmängden utan att öka skaderisken. Vattenlöpning liknar löpningens rörelsemönster men eftersom du gör det i vatten slipper du stötarna och belastningen på kroppen blir minimal. Vi lär dig hur du kommer igång med vattenlöpning och blir en starkare och skadefri löpare.

Läs mer

Säkerställ din återhämtning med bättre sömn

Oavsett vad vi har för mål med vår träning så vill vi få ut så mycket som möjligt av den. Vi tränar regelbundet och äter rätt, men det är inte allt, vi behöver vila också. Återhämtning är en viktig del av träningen och behövs för att vi ska nå våra mål. Det är ett verktyg, inget hinder. Mer av allt betyder inte automatiskt bättre resultat.

Läs mer

Styrketräning med kroppsvikten

Ibland händer det att vi inte kan ta oss iväg till gymmet för att köra det planerade träningspasset. Oftast går det bra att planera om, flytta om dagar eller kanske hoppa över en vilodag för att klämma in alla pass. Men vad ska vi göra när det inte går. Svaret är enkelt: Träna med din egen kroppsvikt.

Läs mer