Inställningar

Välj intresseområden

              

Stillasittande ger ett kortare liv

Foto: Polar

Ingen vill vara sjuk, trots det blir vi allt mer stillasittande och aktiverar oss i allt sämre grad vilket gör oss feta och sjuka på sikt. I Sverige är nästan varannan man och drygt var tredje kvinna överviktig. Genom ett aktivt liv kan du undvika stillasittandets baksidor och hålla dig frisk.

Fetma, särskilt bukfetma, innebär att alla inre organ som lever, njurar och bukspottkörtel bäddas in i stora mängder fettvävnad som i sin tur genererar en låggradig systematisk inflammation. Detta kan få allvarliga konsekvenser för hela kroppen och knytas till ett stort antal sjukdomar som hjärtinfarkt, diabetes, depression, demens med mera. I dag dör fler människor på grund av fetma än svält och undernäring, enligt World Health Organization. Att fetma ökar så kraftigt beror mycket på stillasittandet som blivit allt vanligare såväl hemma som på arbetsplatsen. Snabbmaten och allt socker vi äter har också en stor inverkan på den dramatiskt snabba viktuppgång som skett under de senaste åren. Att äta totalt sett mindre kalorier kan delvis, men inte till fullo motverka stillasittandets negativa effekter. Alla typer av stillasittande bör avbrytas regelbundet och i korta perioder av minst lågintensiva aktiviteter. Genom regelbunden fysisk aktivitet minskar du enkelt alla hälsorisker som stillasittande och övervikt medför.

Så här minskar du stillasittandets negativa effekter:

  • Identifiera var, när och varför du sitter
  • Jobbar du på kontor eller är yrkesförare gör kortare aktiva avbrott i stillasittandet. Att bara göra en sk bensträckare så kort som 1 minut kan signifikant minska midjemåttet.
  • Genomför minst 30 minuters medel- och högintensiv träning per dag
  • Välj cykel före bilen, ta trapporna och stå istället för sitt.
  • Begränsa stillasittandet på fritiden till max 2 timmar per dag och avbryt med en bensträckare var 30:e minut
  • Skaffa en aktivitetsmätare som följer dig i din vardag och vägleder dig genom dagen.

Källor: Forskning.se, Läkartidningen, Karolinska Institutet och Fetma.se. Foto: Polar

Artikeltaggar

Kunskap

Om skribenten

Stefan Lindberg

Lyfter skrot, löptränar och cyklar regelbundet. En envis rackare som till vardags arbetar på en reklambyrå i Spanien när han inte utvecklar GetBig eller hänger på hans favoritgym med utsikt över medelhavet. (Den jäveln!)

Förslag på ytterligare läsning

Lyft tungt och lev lättare

Sponsorer


Ansök om medlemskap

Service ej tillgänlig