– Vad vi ser är en cykelkultur som övergått i en mer mogen fas. När allt fler väljer hojen före bilen, och en imponerande stor andel svenskar gör det året runt dessutom, stärks cyklandets roll i samhället, säger Klas Elm, ordförande i Svensk Cykling. Genom cykelpendling får du också enkelt den viktiga vardagsmotionen, spar tid och en bättre ekonomi. Vintercykling ställer lite högre krav på utrustningen, en kostnad du snabbt hämtar hem igen genom att välja cykeln. Medelkostnaden för bil är 20 gånger högre. Att cykla 10 km tar inte mer än 30 minuter, dessutom kan du cykla ända fram till dörren. Det kan också fungera som en slags uppvärmning eller nedvarvning till eller från arbetet, så här säger en van vintercyklist: – Det är skönt att låta kroppen vakna till liv genom att cykla till jobbet. Väl framme är hjärnan syresatt och kroppen uppvärmd. På väg hem är det skönt att kunna koppla bort allting och bara trampa. Jag kan rensa hjärnan från allt som har med jobbet att göra och bara njuta av tystnaden. Det enda som hörs är ljudet av de hårda dubbarna mot den isiga vägen. Det är skönt och avslappnande, säger Henrik Berg i Östersund som cykelpendlar året runt.
Flera kommuner runt om i Sverige har utmaningar för dig som vill komma igång med vintercykling vilka ofta innebär att du kan få dubbdäck, cykelhjälm, reflexväst och cykelbelysning, ibland sadelskydd och vantar gratis om du tar cykeln till jobbet minst tre dagar i veckan under vintern.
För dig som väljer att cykla under vinterhalvåret är det viktigt att du tar hand om din cykel extra noga. Kontrollera regelbundet bromsar och justera och byt ut klossar vid behov. Tvätta cykeln och komponenter regelbundet, speciellt viktigt om du cyklar på platser där vägsalt används, då det bidrar till ökat slitage på komponenter och inte minst på lacken. Rengör och smörj kedjan ofta.
Under vintern ska du använda dubbdäck för att kunna cykla på ett trafiksäkert sätt. Cyklar du i stadstrafik och asfaltsvägar med regelbundet underhåll bör du välja dubbdäck med runt 100 dubbar, cyklar du på stigar och vägar med sämre underhåll bör du istället välja dubbdäck med 200-300 dubbar. Tänk på att ett lägre tryck i däcken ger bättre grepp på underlaget. Stänkskärm är också bra i vinterslask.
Bra belysning och reflexer är viktigt för dig som vintercyklar. Enligt lag måste en cykel vara utrustad med en vit lampa fram, en röd lampa bak och orangegula reflexer på sidorna. Batteridrivna lysen tar du med dig in i värmen om möjligt, glöm heller inte att du bör ha med dig extrabatterier så du undviker att bli strömlös under cyklingen.
Genom att hålla vind och väta borta klarar du vintercyklingen under kalla vinterdagar. En grundregel är att klä sig så man småfryser lite när man kliver på cykeln, då kommer du klara värmehållningen genom att trampa. Lager-på-lager-principen är ett bra sätt om du vill hålla dig varm. Närmast kroppen bör du välja ett underställ i syntetiskt material som andas, en tröja som tar upp fukt, tjocktröja och överst en vindtät jacka som andas. Vindtäta byxor och fodrade handskar brukar vara en bra investering om du vill undvika att frysa. Tänk på att välja en mössa som inte försämrar hjälmens passform. En tunn fleecemössa brukar vara det bästa under hjälmen. Många väljer också att ha ombyte med sig om man cykelpendlar. Vad vi kunnat se pågår projektet vintercyklisten på följande orter: Malmö, Uppsala, Östersund, Halmstad, Bollnäs, Gävle, Sundsvall, Mölndal. Känner du till fler platser mejla oss gärna så vi kan fylla på listan. Är du själv en vintercyklist, skriv och berätta hur du ser på cyklandet under vintern, och varför du valt cykeln före andra transportmedel.
Taggar
Om skribenten
Lyfter skrot, löptränar och cyklar regelbundet. En envis rackare som till vardags arbetar på en reklambyrå i Spanien när han inte utvecklar GetBig eller hänger på hans favoritgym med utsikt över medelhavet. (Den jäveln!)
Förslag på ytterligare läsning