Inställningar

Välj intresseområden

              

Träning på semestern med bekanta rutiner

Foto: Apollo

Under längre ledigheter är det lätt att tappa fokus på träningen. Svaret ligger i att inte ändra på dina träningsrutiner under ledighet, semester och juluppehåll.

Vi har nämnt det tidigare. Du slutar inte äta, gå på toaletten och borsta tänderna när du ändrar om från vardag till ledighet, varför ska du då ändra på dina träningsrutiner? Innan vi börjar tala om vad du bör göra, börjar vi med det du bör undvika. Dålig planering är förmodligen det värsta, tätt följt av att inte komma igång med träningen direkt på plats i semesterparadiset, sommarstugan eller på annan ort. Saknar du ett vettigt upplägg kommer det vara svårt att få till en effektiv träning. Att lita på hotellets löfte om träningsmöjligheter bör också kollas upp mer ordentligt då dessa lokaler ofta kan vara tämligen dåligt utrustade. Om du tror att det löser sig på plats kan du ligga illa till.

Förberedelser före resan

När du vet var du vill åka är naturligtvis det enklaste att välja en färdig träningsresa hos en resebyrå eller välja boende där din bästa möjlighet till träning finns. Det är när du har familj, släktingar och barn som det blir en riktigt utmaning att behålla dina rutiner i träningen om du inte kan välja en resa med en tydlig träningsprofil. Låt oss utgå från dessa förutsättningar. Googla efter den sorts träning du vill fokusera på under din resa, även på det lokala språket, då kommer du få långt fler träffar och fler möjligheter att hitta rätt. Är boendet redan ordnat är det lite svårare och du kan behöva anpassa din träning efter utbudet men det är inte omöjligt om staden inte är alltför liten. Om det inte känns helt hundra sök på möjligheter; gratis utomhusgym, löpning, gympa, simning, ja listan kan göras lång. Men kom ihåg att all träning är bättre än ingen träning alls och att det kan vara en bra tillfälle att prova på något nytt. När du hittat rätt bör du kontrollera att öppettiderna passar med din avsikt med resan. Har du andra önskemål och vill kolla upp specifika detaljer prova att mejla anläggningen innan du åker. Personligen vill jag träna tidigt på morgonen så det är gjort och inte blir ett stressmoment under dagen, vi är ju trots allt på semester. Om du inte hittar din anläggning eller ens något alternativ kan du träna in ett litet träningsprogram med resväskan eller liknande, men gör det då innan du åker så du vet hur du skall genomföra passet effektivt, kanske finns det någon annan plats, som utegym eller kanske rent av en lekplats som skulle funka som träningsredskap.

Träning under resan

Gör det du brukar göra och är van vid. Helst. Att påbörja ett nytt träningsprogram kan vara en inte alltför lyckad idé. Du kommer ändå behöva anpassa dig och du kommer alldeles säkert också känna dig lite förvirrad i en ny miljö som kommer göra ditt pass ineffektivare än vanligt, åtminstone första dagarna. Titta också vad det är för regler som gäller för att undvika kraschkurs med övriga tränande. För dig som löptränar eller cyklar kan det vara bra att ta reda på vilka trafikregler som gäller, rutter samt ett upplägg för vad du gör om olyckan skulle vara framme. Är du i Europa glöm inte att alltid bära med dig EU-kortet tillsammans med giltig id-handling som ger dig rätt till nödvändig vård vid sjukhus och läkarmottagningar som är anslutna till landets allmänna sjukvårdssystem.

Mat och dryck

På ledigheter är det vanligt att man vill unna sig lite mer än vanligt, och det ska man kunna få göra också. Men lagom är bäst så här kommer några enkla tips. Var måttlig med alkohol, om vi bortser från innehållet är det aldrig en bra idé att träna dagen efter och bara för att det är semester behöver man inte dricka fyra 4 öl i timmen. När det gäller mat kan det vara bra att tänka måttlighet och försöka undvika dom värsta fällorna genom att redan innan du åker googla och försöka ta reda på hur den lokala maten ser ut så du kan göra valen redan innan du åker hemifrån. Som vanligt kommer god planering vara nyckeln till att du även lyckas med maten under semestern, men glöm inte att att det är semester, sköter du dig resten av året finns utrymme för lite fusk på semester och i jultider. Det är inte det du stoppar i dig en vecka om året som kommer vara avgörande, utan vad du väljer att göra under årets övriga tid. Var kan du få tag i proteinpulver? Var ligger närmaste affär? Hur ser restaurangernas utbud ut? Ju bättre förberedd du är innan du åker, ju enklare och naturligare kommerkost och träningen vara under semestern, med familjen eller kompisgänget. Dålig planering kan lätt förstöra semestern för både dig själv och alla omkring dig.

Tillbaka till vardagen

Det är när du kommer hem som du kommer känna resultatet av din träning under semester eller det längre uppehållet i vardagen. Du kommer upptäcka att du inte har ett par veckors uppstartsträcka som tidigare och du kommer inte få den där känslan av att du måste börja om. Eftersom du inte ändrat på träningsrutinerna finns inget som måste ändras tillbaka.

Tips för dig som vill göra det enkelt. Boka en träningsresa.

Det växande intresset för träningsresor fortsätter att vara stort även nästa år. Många researrangörer kan erbjuda träningsresor, exempelvis Apollo.


Artikeltaggar

Semester

Om skribenten

Stefan Lindberg

Lyfter skrot, löptränar och cyklar regelbundet. En envis rackare som till vardags arbetar på en reklambyrå i Spanien när han inte utvecklar GetBig eller hänger på hans favoritgym med utsikt över medelhavet. (Den jäveln!)

Förslag på ytterligare läsning

Motivation – Bli den bästa du

Maximera din träning med pulszoner

Kom i form med boxning

Genom ökad kunskap kan du maximera dina resultat

Prylar för träning på resan

Var tidseffektiv med högintensiv intervallträning (HIIT)

Sponsorer


Ansök om medlemskap

Service ej tillgänlig